Saturday 14 February 2009

Kawin Cerai bkn suka-suka

Salah satu wasiat Rasulullah SAW dalam khutbah wida' di padang Arafah ialah berbuat baik dalam mengawasi dan memelihara kaum wanita. Saranan yang diberikan ini ialah untuk kaum lelaki sebagai suami yang menjadi penjaga kepada wanita-wanita di dalam sebuah rumahtangga.

Baginda selanjutnya bersabda:
"Sebaik-baik kamu adalah yang terbaik terhadap keluarganya, dan aku adalah yang terbaik dari kamu terhadapp keluargaku. Orang yang memuliakan kaum wanita adlah ornag yang mulia. Dan ornag yang menghina kaum wanita adalah ornag yang tidak tahu budi." (Riwayat abu 'Asakir)

Bagaimana lagi caranya untuk berbuat baik kepada anak isteri? Hakim Ibnu Muawiyah, dari bapanya r.a berkata: Aku bertanya:

"wahai Rasulullah, apakah kewajiapan dari kami kepada seorang isteri?" Baginda menjawab; " engkau memberinya makan jika engkau makan, engkau memberinya pakaian jika engkau berpakaian, janagan memukul wajahnya, jangan menjelek-jelekkan, dan jangan menemani tidur (ketika mendidik agar tidak nusyuz) kecuali di dalam rumah." (Riwayat Ahmad, abu Daud, Nasa'i, dan Ibnu Majah)

Juga dikatakan berbuat baik kepada anak isteri itu ialah dengan memperlakukan mereka dengan lemah lembut dan lunak. Dari Abu Hurairah r.a bahawa Nabi SAW bersabda:

"Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari Akhir, jangan ia menyakiti tetangganya, dan hendaklah engkau sekalian melaksanakanwasiatku untuk berbuat baik kepada para wanita. Sebab mereka itu diciptakan daripada tulang rusuk, dan tulang rusuk yang paling bengkok ialah yang paling atas. Jika engkau meluruskannya beerti engkau mematahkannya, dan jika engkau membiarkannya ia tetap akan bengkok. Maka hendaklah kalian melaksanakan wasiatku untuk berbuat baik kepada wanita." ( Riwayat Bukhari)

Termasuk di dalam ertikata berbuat kepada isteri dan anak-anak itu ialah dengan mencukupkan nafkah kepada mereka. Malahan nilai memberi nafkah kepada isteri dan anak itu sebenarnya adalah lebih utama daripada menyumbangkan harta demi memperjuangkan Islam. Sabda Rasulullah SAW :

" Satu dinar yang engkau belanjakan untuk di jalan Allah dan satu dianar yang engkau belanjakan untuk isterimu, yang paling besar pahalanya ialah apa yang engkau berikan kepada isterimu..." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Sedara kaum muslimin sekalian..
Berbuat baiklah kepada anak isteri kita, jangan sampai kita tergolong dikalangan mereka yang dayus, membiarkan anak isteri melakukan kemaksiatan tanpa halangan dan nasihat yang baik untuk membetulkan. Firman Allah SWT:
" wahai orang beriman, peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari api neraka".
(At-Tahrim:6)

Sedara..
Marilah kita memperkuatkan diri kita dengan segala macam ilmu agar ianya dapat digunakan dalam menelusuri selok belok kehidupan dunia yang sudah pasti sementara ini. Dengan ilmu lah, kebahagiaan itu akan terbit..Jagalah anak isteri sebaiknya, mereka adalah amanah Allah yang besar nilaiannya jika kita bijak mengorak..

No comments:

Post a Comment